Aranyozás

Aranyozás


Restaurálás során sokszor óriási felületekre kiterjedő fémszínezéssel is találkozunk. Általában minél régebbi egy tárgy, annál biztosabbak lehetünk abban, hogy az aranyozáshoz vagy ezüstözéshez valódi aranyat és ezüstöt használtak, de ezt egyszerű vegyelemzéssel is igazolni lehet. Mindig az adott tárgy határozza meg, hogy esztétikai szempontból a színkiegészítés milyen mértékben kívánatos. Ugyanakkor a templomi berendezési tárgyak, pl. oltár és ikonosztázion restaurálás estén ez az esztétikai elvárás általában a hívők és a megrendelő egyház igényét is igyekszik kielégíteni. Mivel a műemlék helyreállítás során általában ma is funkcionáló műtárgyakkal állunk szemben, más esztétikai igényeknek kell megfelelnünk mint a múzeumi restaurálás esetén, ahol természetesnek vesszük, hogy a tárgyak a történeti életük során szerzett „sebeikkel” együtt jelennek meg előttünk.
A felületekről lekopott vagy hiányzó fémszínezések kiegészítését a több száz éve bevált, hagyományos technológiákkal végezzük, az eredeti anyagnak megfelelően aranyfüst lemezzel vagy ezüstfüst lemezzel. A fényarany és matt arany felületek kialakítása más – más technológiát igényel. Az ezüstözött felületek sokszor feketére oxidálnak az idők során. Gyakran színes lazúrréteggel vonták be őket és ezáltal védve nem korrodálódtak. Ezek a lazúrok lakkba kevert pigmentekből állnak és olyan vékonyak, hogy az ezüst fénye átszűrődik rajtuk. Ettől lesznek olyan tüzesek és gazdagok ezek a felületek. A feltárás - tisztítás folyamatát főként oldószerekkel végezzük. Nagyon fontos a megfelelő oldószer kiválasztása, hisz visszavonhatatlanul óriási károsodás érheti a műtárgyat, ha nem vagyunk kellőképpen körültekintőek. Ilyen szempontból legnagyobb kihívást a fent említett lazúrozott ezüstfelületek tisztítása jelenti, hisz az esetlegesen rákerült átfestési rétegek eltávolítására alkalmas oldószerek a megtartani kívánt lazúrt is könnyen leoldhatják. Az aranyozás, ezüstözés csak a nagyon kopott vagy hiányos részeken történik, elkerülve a jobb állapotban megmaradt eredeti felületeket. Az újonnan felrakott füstlemezek természetesen más fénnyel ragyognak, élesen körülhatárolható foltként jelenhetnek meg a felületeken. Ezért különböző módszerekkel enyhén koptatni szoktuk, hogy a zavaró körvonalak a lehető legkevésbé látszanak. Munkám során arra is volt példa, hogy koptatás mellett az új fémszínezésen vonalkázó festéssel kellett antikabb hatást elérni, de itt az egész műtárgyon csak apró nyomokban maradt meg az eredeti fémszínezés. A nagy felületen történt színrekonstrukció ellenére így elkerülhető volt, hogy a műtárgy vadonat új hatást keltsen. (Mátraszőlős - az egyik evangélista)

 

undefined undefined undefined

feltárás és plasztikai   Az eredeti festékrétegen az aranyozás       Restaurálás után
kiegészítés után           és ezüstözés csak apró nyomokban
                                     maradt meg (fehér keretben)

 

undefined

Debrecen; - Szt. Szent Anna székesegyház – Főoltár - Nagy Szt. Leó püspök – szobor aranyozás:


undefined undefined

         Átvételi állapot, - és részletei                                        Restaurálás után

undefined undefined

Jól látható az újonnan felrakott füstlemezek   Felpolírozott és koptatott felület
helyei, amik más fénnyel ragyognak, mint
az eredeti aranyozás

undefined


Debrecen; - Kis Szt. Teréz mellékoltár - Szt. Rozál - szobor aranyozás, ezüstözés:

undefined

                              Átvételi állapot                  Feltárás és alapozás után

undefined undefined undefined

A feltáskásodott és lepergett    Feltárás és alapozás után       Restaurálás után
átfestés helyén előbukkanó
eredeti ezüstözés és krapplakk
lazúrozás nyomai láthatók


                                                      A restaurált szobor

undefined


                                   Köszönöm megtisztelő figyelmüket!




Károlyi Restaurátor Művész Kft.    |   1067 Budapest, Szondi u. 23.
 Az oldalt szolgáltatja: wlap.hu